Planowanie i rozbudowa linii kolejowych w Niemczech ma zostać znacznie przyspieszona z inicjatywy szefów rządów Brandenburgii i Berlina. W tym celu rządy Brandenburgii i Berlina przyjęły 19 września na swoich sesjach projekt „Ustawy o wzmocnieniu ochrony klimatu poprzez przyspieszenie rozbudowy infrastruktury kolejowej – ustawa o przyspieszeniu ochrony klimatu”. W Bundesracie została ona przedstawiona 29 września.
Projekt ustawy ma na celu trzy punkty:
- w przypadku budowy drugiego toru na istniejącej linii należy zrezygnować z ocen wariantowych i ograniczyć obowiązek przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w tym zakresie.
- Federalny Sąd Administracyjny powinien być odpowiedzialny za rozpatrzenie skarg dotyczących pozwoleń, co znacznie skróci czas trwania procesu odwoławczego.
- dla wszystkich projektów infrastruktury kolejowej należy jasno określić, że budowa i rozbudowa infrastruktury kolejowej leży w interesie publicznym.
Woidke: „Niemcy są zbyt powolne i pilnie muszą przyspieszyć. W tym celu dostarczamy bardzo szczupły tekst prawny. Dzięki wdrożeniu tych przepisów procedury planowania i zatwierdzania mogą zostać skrócone o kilka lat. Jest to warunek wstępny znacznie szybszej zmiany mobilności na przyjazny dla klimatu transport kolejowy. Pomaga to nie tylko w ochronie klimatu, ale także oszczędza znaczne koszty i tysiące godzin pracy inżynierów. Ustawa znacznie odciąży sądy, administrację i biura planowania. Naszą inicjatywą chcemy również wesprzeć Pakt dla Niemiec przedstawiony przez kanclerza Olafa Scholza”.
Premier Woidke od lat opowiada się za rozbudową połączeń kolejowych z Polską. Brandenburgia współorganizuje między innymi cykliczny Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy.